Thursday, January 21, 2010

Cara Buat Duit Dengan Blog.

Selamat berjumpa lagi kawan - kawan. Macamana ? Dah ada yang berjaya buat blog sendiri ? Bagi yang telah berjaya saya ucapkan tahniah. Bagi yang belum, cubalah lagi. Kalau nak buat blog kita menarik, nak letak macam - macam, nak tukar template, letak jam, dan pelbagai aksesori lagi kita search je kat google perkataan 'bina blog', 'buat blog' atau 'godek blog'. Nanti akan keluarlah berbagai-bagai blog yang mengajar kita macam-macam tentang dunia blog. Tapi nak upgrade blog bagi cantik ni kena buat perlahan - lahan. Tak boleh terus nak pandai dan nak terus cantik. Banyak ilmu kita kena tuntut dulu.

Okeylah, kali ni saya nak berkongsi dengan kawan - kawan cara buat duit dengan blog. Sebelum tu nak tanya dulu, apa tujuan kita nak buat blog ? Ada orang buat blog sebab dia suka menulis, ada juga yang nak meluahkan perasaan hati, ada yang nak cari ramai kawan dan berkongsi minat dan ada juga yang buat blog ni memang kerana dia nak berniaga. Apa pun tujuan anda, tentukan hala tuju anda dulu. Janganlah sekadar suam - suam kuku je. Tak dapat apa yang dihajat, terus hilang semangat buat blog. Janganlah begitu.

Cara Buat Duit Dengan Blog

1 ) Yang pertama ni mestilah meletakkan iklan Google Adsense dan Nuffnang di blog sendiri. Macam yang ada di blog saya. Pernah dengar tentang Google Adsense dan Nuffnang ? Mestilah pernah kan ? Kalau kita bina blog di blogger.com, ia dah tersedia dengan Google Adsense dan kita perlu mendaftar dulu dengan Google Adsense. Tapi Google Adsense ni suka pada web/blog berbahasa inggeris. Kalau web/blog berbahasa malaysia, ia akan keluar iklan layanan masyarakat. Kalau nak letak iklan Nuffnang pula, kita perlu mendaftar di http://www.nuffnang.com.my dulu. Pas dapat kod, kita akan diajar macamana nak letak dalam blog kita. Tapi nak letak kod kena hati - hati. Kalau boleh lepas letak kod, klik preview dulu. Kalau tak ada error, baru tekan save.

Google Adsense dan Nuffnang akan bayar kita ikut berapa kali orang klik iklan kat blog kita. Tapi satu nak pesan ye. Jangan cuba main klik-klik iklan sendiri atau berpakat dengan orang lain untuk berbalas - balas klik iklan. Kalau Google Adsense dan Nuffnang dapat tahu, kita akan di 'ban'. Mereka lagi pandai tau. Mereka boleh kesan komputer yang kita selalu guna untuk update blog kita. Pada saya, biarlah orang yang masuk blog kita yang klik iklan mana yang mereka suka. Mereka klik tu free je. Bukan kena bayar pun.

2 ) Menulis review / pandangan mengenai product / services / lain - lain opportunities di http://payperpost.com setelah kita mendaftar dengan mereka. Kita akan dibayar pada setiap review atau posting yang telah dibuat diblog.

3 ) Jual ruang iklan banner / text link di mana - mana bahagian blog anda. Tapi ini hanya boleh dilakukan jika anda mempunyai traffic atau pengunjung yang ramai. Anda boleh jual link atau iklan untuk disewa selama seminggu, sebulan atau setahun. Anda boleh melihat contohnya ni harian metro online atau berita harian online dan sebagainya.

4 ) Buat affiliate program dan promosikan link produk/servis vendor yang telah disediakan. Ramai pakar internet menghasilkan pelbagai jenis e-book seperti 7 hari belajar adsense, buat duit dari rumah dan pelbagai tajuk lagi. Kita promasikan link affiliate tersebut sehabis baik di blog kita untuk mendapat komisyen yang ditentukan. Tentang soal proses pembelian, penghantaran dan lain - lain adalah urusan vendor atau penyedia affiliate itu sendiri. Kita hanya promosikan link mereka sahaja.

5 ) Yang kelima ni adalah untuk mereka yang bina blog memang untuk berniaga iaitu menjual produk sendiri. Kalau anda mempunyai sesuatu kemahiran seperti membuat cup cakes, biskut raya, serunding, ataupun mempunyai barang untuk dijual seperti aksesori wanita, pakaian kanak - kanak, buku - buku lama dan sebagainya, anda boleh menjualnya melalui blog anda sendiri. Ianya mudah kerana anda boleh beroperasi hanya dari rumah dan mengikut kesesuaian masa anda. Ramai daripada kita terutamanya surirumah berjaya menjana pendapatan dengan cara begini.

Saya pernah terbaca dalam sebuah akhbar tentang seorang pelajar kolej yang dapat menjana sehingga RM3000 sebulan hasil daripada blognya sendiri. Saya sendiri pun belum sampai ke tahap itu. Tapi apa salahnya kita buat target kita sendiri. Bina blog kita perlahan - lahan, buat cantik - cantik, selalu update, tak tiru idea orang dan yang paling penting sekali, dapatkan ramai pengunjung yang selalu lawat blog anda. Bagaimana caranya, terpulang kepada anda sendiri.

Okeylah, sampai di sini dulu. Lepas ni mungkin saya tak tulis pasal blog sebab saya ni belum otai lagi. Tajuk saya pelbagai dan kebanyakannya adalah tip - tip yang berguna untuk anda semua. Mungkin lepas ni saya nak ajar anda bagaimana membuat gelang kristal, atau membuat bunga telur, atau menjahit manik di baju dan macam - macam lagi. Rajin - rajinlah jenguk blog saya ye. Bye.....

0 Comments:

Post a Comment