Sunday, January 10, 2010

TIP JIMAT PETROL



" Alamak yang, minyak dah menyala la. Nak kena isi ni. Ish, baru dua hari lepas isi, dah nak isi lagi. Kalau tak isi, tak berjalan pula kereta ni." Anda tentu dah biasa dengan dialog ini. Malah dua tiga hari sekali pasti ayat ini di dengari. Kalau tidak kita sendiri yang mengeluh, pasti ia datang daripada pasangan kita. Minyak petrol umpama nadi kehidupan kita pada masa kini. Tiada minyak petrol, tidak berjalanlah kenderaan kita dengan kata lain tidak ke mana - manalah kita. Berikut adalah beberapa tip yang boleh dijadikan panduan untuk menjimatkan petrol dan wang anda.

1 ) Selalulah memeriksa tayar kereta, adakah cukup angin atau tidak kerana kekurangan angin berkemungkinan akan menyebabkan peningkatan kadar penggunaan petrol sehingga 5% dan tayar kereta juga akan cepat rosak.

2 ) Servis kereta selalu dan mengikut jadual kerana ia akan membantu enjin kereta anda sentiasa berada dalam keadaan baik terutama untuk perjalanan yang jauh dan akan beroperasi pada kecekapan maksimum. Selalu menukar spark plug sewaktu servis akan membantu menjimatkan petrol dengan banyak.

3 ) Pastikan prosses 'tuning' kereta dilakukan oleh pakar kerana kesilapan melakukan 'tuning' akan menyumbang kepada peningkatan penggunaan petrol sehingga 50%.

4 ) Jangan hidupkan enjin kereta dengan serta - merta sebaik sahaja anda mematikannya kerana ianya akan meningkatkan kadar penggunaan minyak malah boleh merosakkan enjin kereta.

5 ) Elakkan memusing stereng kereta anda tanpa keperluan kerana ianya menyebabkan penggunaan petrol. Juga elakkan menekan brek dengan keterlaluan jika tidak diperlukan kerana penggunaan petrol akan meningkat dengan cepatnya. Tayar kereta juga akan menjadi cepat haus.

6 ) Elak guna klac terlalu kerap dan jangan tekan klac jika situasi tidak memerlukan. Gunakan gear neutral ketika lampu isyarat merah. Gunakan gear yang betul dan sesuai mengikut kelajuan kenderaan. Elakkan kesesakan jalan raya, lagi lama tersangkut (engine idle) lagi banyak makan minyak kerana kena tukar gear selalu. ( Kalau di pusat bandar, bagaimana nak elak jem ye ? ).

7 ) Selaraskan kelajuan kereta anda sewaktu pemanduan. Tingkatkan tahap kecekapan pembakaran enjin, kalau kereta biasa - 80% daripada campuran bahan api di bakar dengan sempurna. Kalau nak tingkatkan ke 90% , pakai high frequency converter dalam sistem spark plug seperti Stromberg ataupun pakai special magnet pada talian minyak.

8 ) Kurangkan penggunaan penghawa dingin. Kalau boleh jangan hidupkan penyaman udara semasa kereta berada pada kelajuan rendah. Petrol mudah terpeluwap, jadi kalau nak isi minyak seharusnya isi semasa pagi atau waktu sejuk dan kalau dapat letak kereta di tempat redup boleh memberi pendekatan yang baik.

9 ) Jangan bawa banyak barang. Penggunaan minyak bergantung kepada weight/power ratio - power kereta dah tetap, bila berat bertambah, nisbah meningkat dan penggunaan minyak pun meningkat. Harus diingatkan bahawa bumbung yang berisi barang akan menyebabkan peningkatan penggunaan petrol sehingga 5% melalui pemanduan di lebuh raya. Jika 'roof rack' kereta anda tidak berisi, lebih baik tanggalkannya kerana anda boleh menjimatkan minyak sehingga 1%.

10 ) Dengan pemanduan yang cermat pada kelajuan 90km/j berbanding dengan 100 km/j, anda akan dapat menjimatkan petrol sehingga kadar 10%. Cermatlah semasa memandu bukan sahaja untuk orang yang anda sayang, tetapi juga untuk menyelamatkan poket anda sendiri. Anda mampu melakukannya.....

1 Comment:

  1. Dinsutera said...
    Harap-harap tips-tips yang diberi dapat dijadikan panduan untuk menghadapi krisis kenaikkan harga minyak kali yang ke berapa entah....tak ingat, pasal dah banyak kali naik dah...benda kalau dah naik susah sikit nak turunnnnn....

Post a Comment