Wednesday, January 6, 2010

Kawan - kawan kenal tak pokok Philodendron ? Ia mempunyai pelbagai jenis dan warna daripada family Araceae. Antaranya Philodendron 'Anderson Red , Philodendron 'Emerald Red', Philodendron erubescens, Philodendron erubescens 'Gold', Philodendron 'Magnificum', Philodendron 'Tropical Sunrise', Philodendron 'Orange Fire', Philodendron 'Gold Fire', Philodendron ' Pink Sensation', Philodendron xanadu dan Philodendron selloum.
Hari ni saya nak kenalkan kepada kawan - kawan salah satu daripadanya iaitu Philodendron erubescens 'Gold' atau Philodendron 'Gold'.

Philodendron 'Gold' adalah sejenis pokok menjalar dan daunnya berwarna hijau kekuningan. Amat sesuai diletakkan di kawasan separa teduhan iaitu terlindung daripada pancaran kuat matahari dan amat subur jika mendapat air yang mencukupi. Pokok ini tidak boleh diletakkan secara langsung di bawah matahari yang terik kerana ia akan mengakibatkan pokok ini bertukar ke warna kecoklatan dan kelihatan kering.

Pokok ini cukup mudah untuk dibiakkan. Apabila pokok ini dibiarkan, ianya akan menjalar dan memanjat. Terdapat akar di bahagian batangnya yang tidak menjejak tanah. Potong sedikit batangnya yang mempunyai sedikit akar, sediakan polibeg atau pasu kecil yang berisi tanah campuran, buatkan lubang di tengah tanah campuran tersebut dan tanam keratan pokok tersebut. Kambuskan lubang disekeliling keratan pokok dan tekan sedikit tanah disekelilingnya supaya pokok boleh berdiri sendiri. Akhir sekali siram pokok yang baru ditanam. Mudahkan ?


Selain daripada dibiarkan merimbun di dalam pasu dan dibiarkan berjuntai ke bawah, pokok ini juga boleh dipacakkan kayu atau buluh di sebelahnya supaya ia dapat melilit kayu atau buluh tersebut ke atas.


Pokok ini juga boleh diletakkan didalam pasu kaca dengan sedikit air tanpa tanah atau kalau yang lebih kreatif lagi potong botol mineral, letakkan pokok Philodendron 'Gold' dengan sedikit air dan letakkan di atas meja pejabat anda atau di tepi tingkap ataupun di dalam bilik air bagi mencipta suasana segar yang sejuk mata memandang. Cubalah.....

0 Comments:

Post a Comment