Monday, January 11, 2010

Selamat bertemu kembali. Kali ni kita nak cungkil rahsia seorang wanita. Sering kali kita lihat di paparan media massa kisah wanita cantik yang bergandingan dengan lelaki yang tidak sepadan dengannya. Ada juga yang tidak segan silu memeluk erat lengan lelaki yang sebaya dengan ayahnya sendiri. Di dalam hati kadang kala tertanya - tanya mengapa bukan lelaki tampan atau lelaki idaman Malaya yang menjadi pilihan mereka ? Apa yang mereka mahu sebenarnya ?

1 ) Mereka mahukan lelaki yang mampu membuatkan mereka berasa merekalah wanita terbaik di dunia.
Seorang wanita sebenarnya mahukan anda melayannya seperti dialah wanita terbaik yang pernah hadir dalam hidup anda. Lupakan kisah lalu. Jangan ceritakan kisah silam terutama tentang kekasih lama anda kepadanya.

2 ) Mereka mahukan lelaki yang mampu melayan mereka seperti seorang puteri.
Seorang wanita sebenarnya suka kepada lelaki yang bersifat 'gentleman' dan sentiasa mengutamakan wanita dalam segala hal seperti membukakan pintu kereta untuknya, menarikkan kerusi untuk dia duduk dan berjalan di sebelahnya. Lebih - lebih lagi jika anda dapat menemani, membayar dan membawakan barang - barang yang dibelinya ketika bershopping. Seronoknya dia!

3 ) Mereka mahukan lelaki yang mampu melindungi mereka dan mereka berasa selamat ketika berada bersama anda.
Wanita juga memilih lelaki yang mampu membuatkan dia berasa selamat dan sentiasa dilindungi. Mengambil berat dan membantu ketika dia dalam kesusahan tidak kira sesibuk manapun anda.

4 ) Wanita mahukan lelaki yang boleh menjadi pendengar yang baik dan mampu memberikan nasihat yang bernas.
Ramai wanita yang suka meluahkan perasaannya kepada lelaki ataupun sekadar mahu bercerita tetapi tidak mahukan sebarang nasihat. Jika mereka mahukan nasihat, pasti mereka akan memintanya selepas selesai bercerita. Walau sesibuk manapun anda, berusahalah menjadi 'a good listener', pasti dia akan menghargainya. Tapi awas, sekiranya anda ingin memberi nasihat atau cadangan, berilah secara ringkas tanpa paksaan kerana wanita tidak suka pada lelaki yang suka membebel.

5 ) Wanita suka lelaki yang ada sifat 'sense of humor'.
Wanita amat menyukai lelaki yang membuatkan mereka berasa rileks, bergelak ketawa dan ceria selalu. Bukannya lelaki yang sentiasa bermasam muka atau yang memboringkan. Tapi janganlah buat lawak bodoh yang membosankan. 'Be a real joker but not clown!'.

6 ) Wanita mahukan lelaki yang berkeyakinan, mempunyai cita - cita dan perancangan.
Jadilah diri anda sendiri dan bersikap realistik. Jangan mengiakan benda yang tidak dan menidakkan benda yang nyata semata-mata ingin mengambil hatinya. Kadang kala wanita sengaja ingin menduga sejauh mana tahap keyakinan anda. Mereka juga mudah terpikat pada lelaki yang mempunyai cita - cita dan perancangan hidup. Bukan hanya menyerah kepada takdir semata - mata tanpa mahu berusaha sedikitpun.

7 ) Wanita mahukan lelaki yang sensitif dan setia bersama mereka.
Sensitif di sini bermaksud peka dengan perasaan dan emosi si dia. Sanggup berkongsi perasaan dan amat mengambil berat terhadap si dia. Wanita amat menghargai jika anda juga menghargai mereka bukan sekadar sebagai pasangan tetapi juga sebagai seorang wanita. Jangan menipu dan berlakulah sejujurnya kerana sekali anda menipunya, seribu kali dia akan ingat dan sukar untuk mengembalikan kepercayaan itu kepada anda.

8 ) Wanita mahukan lelaki bukan sekadar kekasih, suami tetapi juga seorang sahabat.
Berkongsilah apa juga perasaan, keadaan susah senang dengan si dia. Juga tunjukkan sikap prihatin anda. Jadilah seorang sahabat, kekasih dan suami yang terbaik buat si dia.

9 ) Wanita mahukan cinta, kasih dan sayang.
Harta yang melimpah dan ditaburi kemewahan kadang kala tidak dapat membeli hati wanita sekiranya dia sentiasa ditinggalkan keseorangan. Tiada guna tinggal di dalam sangkar emas jika hati kosong tanpa cinta, kasih dan sayang. Seorang wanita adakalanya sanggup meredah onak dan duri demi lelaki yang dicintainya.

0 Comments:

Post a Comment