Monday, January 18, 2010

Nak Buat Blog Free ?


Salam sayang.....

Tentu ramai kawan - kawan di luar sana yang teringin untuk memiliki blog sendiri tetapi tidak tahu bagaimana nak buat. Susah sangat ke buat blog ni ? Saya pun sebelum ada blog ni rasa macam susah je nak buat. Blog ni pun suami saya yang 'create' dan ajarkan. Oh, sebenarnya taklah sesusah mana. Mula - mula memang tak tahu. Dah cuba lama - lama seronok pula.

Sebelum kita mula bina blog kita sendiri, kita kena tahu dahulu apa itu Blog ? Blog diambil daripada perkataan 'Weblog'. Ianya adalah sesuatu yang bersifat peribadi iaitu lebih kepada diari, catatan mahupun luahan rasa pembina blog itu sendiri.

Pada masa dahulu, susah untuk kita membuat blog sendiri kerana hanya orang yang pakar dalam bahasa pengaturcaraan komputer sahaja yang boleh membuat blog. Kalau kita nak juga, kita perlulah membayar mereka dengan upah yang tinggi. Tetapi kini ianya tidak menjadi masalah lagi kerana blog sekarang telah dibina oleh 'designer blog' agar mudah untuk diselenggara. Kita boleh bina blog kita sendiri dengan mudah mengikut langkah - langkah yang diberi dan ianya adalah PERCUMA !!!

CARA BINA BLOG

1 ) Pertama sekali kita perlu mendaftar dahulu di free blog provider iaitu penyedia hosting/domain blog gratis. Ianya banyak terdapat di internet. Salah satu daripadanya ialah http://www.blogger.com. Bagaimana nak mendaftar ? Anda semua nampak tak perkataan 'log in' di atas blog saya ? Klik perkataan itu dan anda semua akan terus ke http://www.blogger.com untuk mendaftar blog.

2 ) Klik tanda berwarna oren yang bertulis 'CREATE A BLOG'.

3 ) Daftar akaun blogger dengan alamat gmail anda dengan mengisi borang ' create a Google Account '. Klik 'Continue'.

4 ) Namakan blog anda dalam ' Name your blog '. Kemudian klik 'Continue'.

5 ) Pilih template yang anda inginkan. Kemudian klik 'Continue'.

6 ) Setelah keluar tulisan 'Start Blogging', klik gambar tersebut. Anda boleh mula menulis. Setelah selesai menulis, klik 'Publish Post'.


Ha.... dah jadi pun blog anda. Selain daripada menulis artikel, anda juga boleh memasukkan gambar ( add image ) ataupun video ( add video ). Rajin - rajinlah membuat eksperimen dengan blog anda kerana lebih banyak anda mencuba dan meneroka, lebih seronok rasanya. Sekiranya anda ingin menukar template kepada yang lebih canggih, atau membuat apa - apa perubahan pada blog anda supaya lebih menarik, anda 'search' sahaja perkataan 'bina blog' atau 'buat blog' pada google search dan akan keluarlah bermacam - macam blog yang boleh mengajar anda tentang dunia blog.

Satu pesan saya, sekiranya anda telah mempunyai blog sendiri, janganlah menyalahgunakan blog anda untuk menjatuhkan orang lain, atau menggunakan perkataan yang kasar, yang boleh menyinggung hati dan perasaan orang lain kerana kita tidak tahu siapa yang membaca blog kita itu. Tidak rugi berbudi bahasa di dalam blog kerana budi bahasa itu kan identiti kita sebagai rakyat Malaysia.

Akhir kata, Selamat Mempunyai Blog Sendiri. Jumpa lagi.....

2 Comments:

  1. Anonymous said...
    tq kak yan..kena ape2 charge x nih?hehehe
    Anonymous said...
    Salam. Perkongsian yang menarik terutama pada mereka yang 'kelabu' IT. TQ. Semoga mendapat keberkatan dari ilmu yang disampaikan.

Post a Comment