Sunday, March 7, 2010

Biarkanlah aku menyerah saja.....

Berat sungguh rasanya untuk membuat keputusan ini. Keputusan yang menyakitkan, keputusan yang mendebarkan. Namun aku nekad, sesuatu perlu kulakukan. Aku tidak boleh berdiam diri begitu sahaja kerana ada nyawa yang perlu kupastikan kehadirannya.

" Ibu nak pergi mana ?" Tanya anak sulungku yang bersekolah dalam darjah tiga. Aku yang sedang mengemas pakaianku dan memasukkannya ke dalam beg sebak seketika. Tanpa ku sedari airmata mengalir laju di pipi. Ku pandang wajahnya lama - lama. Hanya dia harapanku untuk menjaga adik - adiknya yang lain.



" Ibu perlu pergi sayang. Kakak jaga adik - adik kakak ye. Kakak anak sulung. Kakak kena tolong ibu. Kalau ibu tak ada nanti, kakak tolong ayah ye. Jaga adik elok - elok. Jangan gaduh - gaduh tau." Panjang nasihatku.
" Yelah, tapi ibu nak pergi mana ?" Tanya anakku sekali lagi. Aku hanya tersenyum sambil mengesat airmata. Kubiarkan soalannya tiada jawapan. Sambil itu begku yang telah penuh kuletakkan di tepi pintu. Esok senang nak bawa.
" Adik - adik mana? Senyap je." Tanyaku sambil mataku meliar mencari anak - anakku yang lain.
" Adik - adik dah tidur bu. Kakak pun nak tidurlah. Assalamualaikum, bu. " Ujar anak sulungku sambil mengucup pipiku.
" Waalaikumussalam." Jawabku sambil mataku mengiringi anakku keluar bilik.



" Dah siap ?" Tanya suamiku.
Aku hanya mengangguk sambil mengesat airmata yang tiba - tiba mengalir.
"Eh, mengapa menangis pulak?" Tanya suamiku.
" Sedihlah bang, nak berpisah dengan anak - anak. Kesian diaorang kecil - kecil lagi. Kalau saya tak ada, abang jaga mereka elok - elok ye. Kesian mereka, kecik - kecik dah nak kena berpisah dengan ibunya." Aku menangis teresak - esak.



" Eh, awak ni. Menangis pulak. Kan awak dah buat keputusan nak menyerah diri kat hospital bersalin tu. Tarikh bersalin dah sampai, tapi baby tak nak keluar jugak. Dah tu pergerakannya makin slow pulak. Pergi ajelah, biar doktor tengokkan. Kalau tak bersalin esok hari lain kena bersalin jugakkan. " Ujar suamiku panjang lebar.


Aku tertunduk malu. Memang aku dah buat keputusan nak menyerah diri ke hospital bersalin. Tiba - tiba emosionallah pulak.....

0 Comments:

Post a Comment