Sunday, March 21, 2010

Penting sangat ke berpantang nih ?

Bermula dari saat disahkan mengandung, kemudian mabuk alahan, ulang alik ke hospital, bersalin , berurut dan sekarang adalah fasa - fasa terakhir untuk seorang ibu iaitu berpantang. Kalau diikut -ikutkan hati malas betul nak berpantang ni. Tapi tak boleh, tak boleh. Kena berpantang gak.


Berpantang ni amat penting untuk ibu - ibu yang baru lepas bersalin. Ia tidak boleh dipandang remeh. Selepas bersalin, para ibu selalunya akan banyak kehilangan tenaga dan darah. Jadi tempoh berpantang selama 44 hari adalah penting untuk mengembalikan kesihatan si ibu. Ada ibu terutamanya ibu muda yang baru melahirkan seorang anak tidak mengambil berat tentang berpantang ini kerana mereka merasakan mereka kuat dan mempunyai banyak tenaga. Tapi percayalah, setelah usia meningkat, baru mereka akan merasakan sakit - sakit badan akibat tidak mengamalkan pantang.


Selain berurut untuk membetulkan urat, bertungku untuk melancarkan peredaran darah, si ibu juga perlu memakai pilis di kepala untuk menghilangkan pening, berbengkung untuk mengembalikan bentuk badan dan memakan jamu untuk mengembalikan kesihatan. Tapi awas, kalau boleh makanlah jamu setelah si anak benar - benar disahkan bebas jaundis atau sakit kuning kerana jamu itu panas. Si ibu juga perlu sentiasa memakai stoking dan baju sejuk untuk mengelakkan dimasuki angin.


Selain daripada itu si ibu terutamanya yang menyusukan anak perlu menjaga pemakanannya. Tidak boleh makan sebarang - sebarang terutamanya yang berangin seperti pucuk ubi, yang gatal seperti telur dan sea food, yang sejuk seperti sayur timun, kebanyakan buah - buahan dan yang paling - paling perlu dijauhi adalah meminum ais.


Selalunya ketika berpantang, saya hanya minum milo cicah biskut kering untuk sarapan, makan nasi dan ikan bilis goreng untuk tengahari dan malam serta minum milo dan quaker oat untuk minum petang. Boleh juga dijadikan diet untuk kuruskan badan.


Bila habis pantang dan mula masuk kerja selalunya saya akan kurus sedikit ( perasan ). Dan bila start kerja bermulalah fasa kenaikan berat badan kerana saya akan mengamalkan satu lagi pantang iaitu pantang jumpa. Huahuahua, tunggulah pizza hut dan yang sewaktu sewaktu dengannya..........

0 Comments:

Post a Comment