Monday, March 1, 2010

Ku Sedang Menghitung Hari...


Salam mesra semua. Bertemu kita kembali. Kalau ikut tajuk entry di atas, macam tengah happy je menghitung hari. Menghitung hari untuk apa tu ? Best sangat ke ? Best ? Happy ? Tak tahulah. Saya sekarang tengah menghadapi debaran yang hebat. Ya... minggu ini saya dijangka akan melahirkan anak. Dapat baby yang keenam. Jadi, tengah tunggu masa jelah ni.

Kalau nak lahirkan baby keenam, mengapa perlu berdebar lagi ? Kan dah banyak pengalaman. Memang saya dah banyak pengalaman. Tapi setiap kelahiran anak tu pengalamannya tak sama. Lebih - lebih lagi anak keenam. Kata orang, melahirkan anak keenam ni risikonya sama macam melahirkan anak sulung. Betul ke ?

Sekarang ni, nak jalan pun dah tak larat. Tidur tak lena, belakang sakit - sakit. Duduk bangun, naik tangga, angkat barang adalah sesuatu yang menyeksakan. Kaki pun rasa lenguh - lenguh semacam je. Kalau perempuan yang pernah mengalaminya, tahulah keadaan saya.

Sebenarnya, yang saya berdebarkan sangat, saya tak tahu bila betul - betul saya akan bersalin. Kalau bersalin secara operation, doktor dah tentukan tarikhnya lebih awal. Jadi apabila tarikh tu sampai, sebelum operation bolehlah hantar anak yang lain ke rumah pengasuh sebelum pergi ke hospital. Semuanya tidak kelam - kabut. Bersalin secara normal ni, walaupun doktor dah bagi tarikh, belum tentu saya akan bersalin pada hari tersebut. Boleh jadi seminggu awal atau seminggu lewat. Boleh jadi siang, boleh jadi malam. Bayangkan kalau tengah malam sakit nak bersalin, anak - anak yang lima orang tu nak hantar ke mana ? Wad bersalin hanya suami yang boleh masuk. Kanak - kanak tak boleh. Kadang - kadang tu saya terbaca dalam akhbar, perempuan bersalin dalam kereta kerana tak sempat sampai hospital. Minta - minta tak jadilah pada saya walaupun pernah terjadi pada jiran saya.

Tentang sakit bersalin, tak payahlah saya cerita. Bagi saya semua wanita yang pernah melahirkan anak, akan merasai sakit yang sama. Cuma apabila merasai sakit bersalin, saya akan teringat kepada arwah ibu saya. Betapa sakitnya dia ketika mahu melahirkan saya dulu.

Sekarang ni saya tengah siapkan barang - barang yang nak dibawa ke hospital. Barang - barang penting baby didalam bakul dan barang - barang saya didalam sebuah beg. Letak dalam kereta supaya senang bila masuk hospital nanti.

Kawan - kawan, tolong doakan saya ye. Seronok ada ramai kawan yang boleh meluangkan masa membaca luahan hati saya.Semoga semuanya selamat dan berjalan lancar. Lepas bersalin, bolehlah saya terus berblogging. Dan lepas pantang bolehlah saya meneruskan aktiviti kegemaran saya iaitu jalan - jalan cari pasal di Sogo. Oh, i miss Sogo... dan kedai - kedai di sepanjang jalan TAR, dan kedai - kedai di sepanjang jalan Masjid India hinggalah ke LRT Masjid Jamek.


0 Comments:

Post a Comment