Wednesday, March 3, 2010

U Follow Me, I Follow U ?

Salam sayang kawan - kawan. Entry kali ni berkenaan dengan followers. Semasa saya buat exercise blogwalking semalam, saya terbaca satu entry tentang follow - memollow ni. Menurut kata tuan punya blog, dia hanya akan follow blog yang dia rasa besh je. Blog yang tak besh, dia tak akan follow walaupun orang tu jadi follower dia. Itu pendapat dia, blog dia. Sebagai sebuah negara yang mengamalkan demokrasi, semua orang berhak untuk beri pendapat. Keyboard dan mouse ada di tangan, nak follow, follow, tak nak tak pe. Tak ada paksaan. Saya rasa ramai yang berpendapat macam tu. Mungkin follower tu tak berapa penting bagi mereka.

Tapi, bagi saya, followers tu amat penting. Saya seorang yang suka mempunyai ramai kawan. Dan salah satu cara untuk mendapatkan kawan ialah dengan mempelawa mereka menjadi follower saya. Sebagai balasan, saya akan jadi follower dia pula. Adillah kan ? Saya tak boleh tapis mana blog yang besh atau blog yang tak besh sebab ianya terlalu subjektif. Kawan - kawan boleh bagitau ke blog mana yang besh dan tak besh ? Ada panel jawatankuasa yang diiktiraf ke ? Saya rasa semua tuan punya blog akan rasa blog dialah yang paling besh sebab semua entry dalam tu ada kena - mengena dengan dirinya. Blog orang walau bagaimana famous pun kadang - kadang tajuknya tak ada kena - mengena dengan diri kita.

Lagi satu, dengan mempunyai ramai followers ni ia bagaikan satu support atau sokongan pada kita untuk berblogging. Saya tahu ada orang akan baca entry yang saya tulis dan ini akan menaikkan lagi semangat saya. Blogger - blogger baru macam saya akan berasa diterima dan dihargai oleh kawan - kawan dalam dunia blogger ini. Bayangkan jika semua blogger hanya memilih blog yang besh je untuk difollow, blogger baru yang blognya belum nak berapa besh atau belum sampai ke tahap kebeshan yang dikehendaki tak ada pemollownya. Lama - lama blogger - blogger baru ni akan mati semangatnya dan blognya akan terkubur begitu saja. Itukah yang kita mahu?.

Saya tahu, kalau mempunyai follower yang ramai, kita tak boleh atau tak sempat baca semua entry - entry diaorang. Saya pun tak mengharap entry baru saya dibaca oleh semua followers. Yang penting, saya tahu ada orang yang baca. Cukuplah. Saya pun akan baca entry - entry diaorang kalau ada kelapangan. Bukan 24 jam nak ngadap blog je. Banyak kerja lain lagi nak kena bereskan.

Apapun, ini pendapat saya je. Tidak dipengaruhi oleh mana - mana individu mahupun parti - parti politik. Mana - mana blogger yang follow saya, saya akan follow balik. Dan kepada semua followers dan bakal follower, anda semua amat saya hargai dan kedatangan anda ke blog saya amat saya nanti. Jumpa lagi.....




0 Comments:

Post a Comment