Wednesday, March 3, 2010

Kisah Saspen Naik Teksi.

Pagi tadi saya buat check up kat hospital. Last check up sebelum bersalin. Dijangka bersalin hari Jumaat ni tapi kalau tak bersalin - bersalin jugak 14 hb kena serah diri kat hospital, kena paksa bersalin. Tengahari dah selesai dan saya pun tunggu teksi nak balik ke ofis.

Saya ni kalau naik teksi memilih sikit. Bukannya pilih teksi yang baru dan cantik tetapi kalau nak naik teksi saya akan tengok muka pemandunya dulu. Kalau tengok pakcik - pakcik atau uncle - uncle yang dah tua tu, saya naiklah. Tapi kalau muka cam tak caya je, buat saya teragak - agak, saya takkan naik. Ini sebagai langkah berjaga - jaga. Banyak email dan cerita yang saya terima dengan pelbagai kisah yang menakutkan. Ada cerita penumpang terbau sesuatu dan pengsan, tau - tau dah ada dalam semak, ada yang kena rompak dan macam - macam lagilah. Walaupun bukan semua pemandu teksi begitu, tapi mana kita tahu yang mana baik dan yang mana ada niat jahat, kan ? Jadi saya pilih - pilihlah dan ikut firasat saya.

Kali ni saya pilih teksi yang pemandunya adalah seorang lelaki cina mungkin dalam 40 ke 50an. Tengok oklah. Lepas beritahu destinasi saya, saya pun duduk di bahagian belakang. Teksi bergerak mengikut arah yang hendak dituju dan saya mula start nak berangan.

" Adik, saya mahu tanya pendapat adiklah ". Pemandu teksi itu bersuara. Saya yang mula nak berangan mula rasa tak sedap hati. Jarang pemandu teksi nak bersembang. Selalunya buat hal memasing je.
" Ada apa uncle ? " Malasnya nak layan. Tapi nanti orang kata tak hormat orang pulak.
" Isteri saya aaa, ada lelaki lain. Dia sudah zina sama lelaki tu. Saya pernah tangkap dia, dia janji tak nak buat lagi. Tapi dia still jumpa lelaki tu. Apa perlu saya buat ?". Tanya pemandu teksi.
Alamak, topik apa ni ? Apa tujuan dia buka topik ni ? Saya dah mula saspen.
" Tak tahulah uncle. Sekarang ni macam - macam yang berlaku. Tak tahu nak komen. " Kata saya. Malaslah saya nak masuk campur hal rumahtangga orang. Sambil tu mata saya meliar tengok jalan.

" Eh, uncle, kenapa tak masuk kiri ? " Tanya saya. Uncle ni buat saya gelabah.
" Depan sana boleh masuk ma. " Jawab uncle tu selamba. Saya tahu jalan depan tu boleh pergi ke ofis saya tetapi ia mengikut jalan dalam perumahan dan berpusing - pusing. Dan yang teruknya saya tak hafal jalan tu !
Sambil memandu uncle tu meneruskan ceritanya. " You nak tahu tak, isteri saya muka dia ada banyak pimple besar - besar. Mulut ada sikit depan. Apa orang melayu kata ? "
" Jongang ". Kata saya.
" Ha...nyongang. Saya ingat tak ada orang mahu ngorat. Rupa - rupanya ada orang mahu. Saya suruh dia lepaskan saya tapi dia nangis - nangis tak mahu. Kalau tak mahu mengapa masih jumpa lelaki tu ?" Tanya uncle tersebut.
Sambil camkan jalan saya menjawab " mungkin dia fikirkan anak, uncle." Dalam hati saya berdoa agar cepat sampai ofis.

" Mungkin la dia masih fikirkan anak. Tapi saya rasa aaa, isteri saya tu ada sedikit sakit mental. Dia punya kakak dulu...."
" Eh uncle, sudah mahu sampai la. Uncle berhenti kat simpang depan tu ye. " Betapa leganya hati saya nampak bumbung ofis. Malas saya nak layan uncle ni. Asyik nak kutuk isteri je.
" Sudah sampai ka ? RM 6.80 saja. " Kata uncle dengan wajah kecewa. Saya membayar tambang. Sambil membuka pintu nak keluar saya berkata, " Terima kasih uncle. Apa - apa keputusan uncle nak buat, tolong fikirkan anak - anak ye". Pemandu teksi itu mengangguk - angguk. Saya menutup pintu teksi dengan perasaan yang amat lega sekali.




0 Comments:

Post a Comment